Farver har forskellige navne – og det kommer an på om de er digitalt, web eller print/trykte ting

Du er måske blevet spurgt før, om du kan sende dit logo både som CMYK og RGB – det er oftes hvis der f.eks. bare skal laves en annonce som skal trykkes og laves digitalt til jeres sociale medier. 

CMYK – trykt
Cyan, Magenta, Yellow og Key Colur – det er de 4 bogstaver som danner CMYK, og er faktisk også de farver som sidder i din printer derhjemme, når du skal skifte farvepatroner. 

RGB – digitalt 
Red, Green og Blue – det er det RGB står for, fordi det er de typiske farver på din skærm, men det betyder ikke at du kun kan bruge disse 3 farver.

HEX
#65cfc6 – et eksempel på en HEX-kode og dens farve. HEX bruges til websites og videoer ofte, de produkter som ofte er meget digitale. RGB bruges også på web, da den også giver HEX-koden, men man har ofte mulighed for at justere lige op og ned i kontrast med HEX-koden, fordi den har flere værdier der kan rykkes rundt på. 

Hvis jeg køber et logo-design ved jer – laver i det så både klar til digitalt og trykt? 

Ja! Det gør vi. Fordi, hvis dit logo ikke kan bruges begge steder, så får det ikke en helhed, som et logo gerne skal have. Farverne er mest kraftige på de digitale produkter – og lidt mindre kraftige på de trykte, fordi de skal trykkes og ikke har en skærm til at lyse farverne op. 

Farver er vigtige – og kan sende et vigtig brand signal. Man er ofte ikke i tvivl, når man ser Coca-Colas røde farve

Hvis man får skabt sig en farve, som er unik og stærk, kan man gøre sit brand stærkere. Det giver også et bedre visuelt udtryk, når farven spiller sammen med logoet – og man opnår ofte et størrere kendskab til sit brand/firma. Vi er altid klar på at tage en dialog med jer, omkring hvilken farve der ville virke for jeres brand/firma.